شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چرا بازار دوربين مداربسته از رونق افتاد؟

۲۵ بازديد

چرا بازار دوربين مداربسته از رونق افتاد؟

 

 

مي توان گفت اوج شكوفايي بازار دوربين هاي مداربسته در ايران بين سال هاي 82 تا 92 بود. گرچه اين بازار پيش و پس از اين دوره هم افت و خيزهاي خود را داشته اما اين روزها بيشتر فعالان اين بازار معتقدند كه اين بازار دوران اوج خود را پشت سر گذاشته. در اين مطلب صحت اين موضوع و دلايل آن را بررسي مي كنيم.

آيا فروش دوربين مداربسته در ايران كمتر شده؟

واقعيت اين است كه حجم فروش تجهيزات مداربسته در ايران در سالهاي اخير هم عدد نسبتا بزرگي است.. شركتهاي بزرگ هنوز هم فروش ماهيانه ميلياردي از محصولات مداربسته دارند و چرخه پولي بزرگي در اين بازار وجود دارد. البته اين فروش ديگر رشدي ندارد، مقدار فروش محصولات مداربسته چندين سال است كه به رقم ثابتي رسيده و اين سهم فروش بين برندها، فروشندگان و شركت هاي مختلف جا به جا مي شود.

اگر فروش زياد است پس مشكل از كجاست؟

فروش ثابت و رشد ورود به بازار

در دوران رشد بازار دوربين مداربسته، تصورات زيادي در مورد پرسود بودن اين بازار به وجود آمد كه البته تا حدي هم واقعيت داشت. بسياري از فعالين امروز بازار دوربين مداربسته افرادي هستند كه در آن روزها با تصور سود بالا وارد اين بازار شده اند. اما مشكل اينجاست كه با توقف رشد فروش محصولات مداربسته هنوز هم افراد جديد وارد اين بازار مي شوند. در نتيجه سهم ثابتي از بازار بايد بين افراد بيشتري تقسيم شود.

فروش برندها به جاي متفرقه ها

در سال هاي اخير بازار سيستم هاي مداربسته به سمت فروش برندهاي معتبر به جاي محصولات متفرقه رفته است. طبيعتا برندها قيمت مشخصي در بازار دارند و دسترسي به قيمت آنها هم براي مشتري ساده تر است، در نتيجه ميزان سود ناشي از فروش محصولات مداربسته در طول زمان كاهش مي يابد. البته جايگزين شدن برندها به جاي اجناس متفرقه تا حدي اعتماد مردم به بازار دوربين را افزايش داده و از بي اعتماد در بازار كاسته است، و اين روند از افت شديد خريد محصولات مداربسته جلوگيري كرده است.

رقابت در قيمت

با افزايش رقابت در بازار دوربين مداربسته به علت هاي مختلف، فعالين اين بازار مجبورند براي فروش محصولات خود تلاش بيشتري بكنند. در اين بين هر يك از شركت ها از روشي خاص براي جذب بيشتر مشتري استفاده مي كند اما روشي كه همه به اتفاق بر تاثير آن باور دارند كاهش قيمت محصولات براي جذب مشتري است. البته رقابت در قيمت مثل يك شمشير دو لبه عمل ميكند. با ارزان تر فروختن محصولات سود ناشي از فروش هم كاهش مي يابد پس فروشنده مجبور به فروش حجم بيشتري از محصولات براي به دست آوردن سود قبلي است.
در اين بين شايد تصور شود مشتري تنها برنده است، اما با كاهش سود، شركتها و فروشندگان مختلف به فكر گرفتن سود بيشتر از روشهاي ديگر (مثل كاهش كيفيت نصب، كاهش كيفيت تجهيزات جانبي، دريافت هزينه هاي بي دليل و ...) مي افتند كه در نهايت به ضرر مشتري تمام شده و اعتماد در بازار را هم از بين مي برد.

عاقبت چه خواهد شد

تجارب قبلي در بازارها مشابه (مثل بازار كامپيوتر) نشان داده با گذشت زمان و كاهش روند ورود به بازار، ثبات بازار بازخواهد گشت اما شايد هرگز بازار دوربين مداربسته به سوددهي سال هاي اوج خود باز نگردد.

 

 

منابعي براي مطالعه بيشتر:

 

  1. نحوه مشاهده تصوير دوربين IP بر روي لپ تاپ
  2. مقالات تخصصي دوربين مداربسته
  3. آموزش نصب و جانمايي دوربين در فضاي پاركينگ
  4. از كانال صفر دوربين هايك ويژن چه مي دانيد ؟
  5. سيستم كنترل تردد هوشمند
  6. بهترين پلير تصاوير H.265 هايك ويژن
  7. دوربين اسپيد دام هايك ويژن
  8. دوربين حرارتي يا دوربين ديد در شب ؟ كداميك براي شما مناسب است ؟
  9. دوربين مداربسته ديد در شب
  10. دوربين مدار بسته براي اماكن مسكوني
  11. انواع دوربين مدار بسته از نظر ظاهر
  12. انتقال تصوير دوربين مداربسته چيست؟
  13. تكنولوژي WDR در دوربين مداربسته چيست و چه كاربردي دارد؟
  14. برترين برندهاي دوربين مداربسته حافظه دار در سال

انواع دوربين هاي مداربسته